Responsible Hospitality

I Bellagroup arbejder vi ud fra begrebet Responsible Hospitality. Det betyder, at vi - udover at levere den bedste service til vores gæster og kunder - tager ansvar for forretningens påvirkning på miljø og samfund og bestræber os på at have en positiv indvirkning på vores omgivelser.

Drivkraften i vores forretning

Vi bestræber os på at være den førende hospitality-virksomhed i Danmark. Det gør vi ved at fokusere på det, der er vigtigst - hosting moments that matter. Dette er drivkraften i vores forretning og afspejles i alt hvad vi gør, herunder at udnytte vores potentiale til at påvirke vores omgivelser positivt.

Vi har derfor defineret bæredygtige fokusområder og iværksat konkrete initiativer indenfor hvert område.

FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling (SDG) omfatter de centrale elementer af 2030 agendaen for bæredygtig udvikling. Vi ser SDG'erne som en overordnet ramme, der kan hjælpe os med at forme og kommunikere vores mål og initiativer for responsible hospitality.

Hos Bellagroup har vi på baggrund af feedback fra interessenter og en evaluering af forretningseffekten identificeret tre SDG’er – nr. 8, 12 og 13 – som værende de mest relevante for vores forretningsaktiviteter.

Vi vil fortsætte med at arbejde med disse mål gennem partnerskaber indenfor og på tværs af vores branche for at kunne maksimere den samlede indsats.

ISO Standards

I Bellagroup følger vi de to ISO-standarder 14001 og 20121 for miljøstyring og bæredygtige arrangementer, som er implementeret i vores interne ISO-ledelsessystem.

Ledelsessystemet består af en bæredygtighedspolitik sammen med formel dokumentation, der beskriver, hvordan vi arbejder på tværs af Bellagroup for at fremme en bæredygtig drift og nå de mål, vi har sat for os selv for at forbedre vores sociale og miljømæssige indvirkning.

Vores forbedringsmål for 2024 er fastlagt og fokuserer blandt andet på at øge vores anvendelse af vedvarende energi og reducere vores madspild.

Du kan se vores mål for 2024 her her

Vores bæredygtighedspolitik her her

ISO-certificeringer for alle units her

Hosting Moments That Matter

I 2022 lancerede Bellagroup en ny strategi for Responsible Hospitality, der er udgangspunkt for alle vores bæredygtige tiltag. Strategien skal sikre, at vi driver en ansvarlig forretning og skaber unikke oplevelser for gæster og kunder på en ansvarlig måde.

Vores mål er at blive net zero senest i 2050. Vi har ikke alle løsninger på plads endnu. Men vi finder hele tiden nye og ansvarlige måder at skabe gode kundeoplevelser på. Med afsæt i ansvarlighed vil vi skabe en bedre og mere bæredygtig fremtid for turismen og hospitality-industrien i Danmark.

Upcycling. Et hotel med genanvendelse i sit DNA

Bellagroups zero waste-strategi er baseret på en ambition om at give affald og overskudsmaterialer et nyt liv gennem genanvendelse og upcycling.

Et godt eksempel er opførelsen af Crowne Plaza Copenhagen Towers. Her er vægpaneler skabt af træ fra gamle vinduesrammer, døre og gulvbrædder, mens gulvene er fremstillet af genanvendt beton. Møblerne i lobbyen er ligeledes produceret af genanvendte materialer.

Biodiversitet. En vild og sød historie

Som en del af Bellagroups fokus på biodiversitet har AC Hotel Bella Sky Copenhagen de seneste år givet husly til bier i hundredtusindvis.

I Danmark er arten desværre truet på grund af den udbredte brug af pesticider, men vi bestræber os på at skabe de helt rette kår for bierne, hvilket til gengæld er med til gøre København både grønnere og smukkere. 

Bierne slår sig ned på græsset ved hotellet og trives i de grønne områder omkring bygningen. I 2022 producerede Bellagroups bier 87 kg honning, der blandt andet blev serveret for gæsterne i Bella Center Copenhagen og AC Hotel Bella Sky Copenhagen.

Bierne passes af Bybi, der blandt andet rekrutterer biavlere blandt tilkommende flygtninge, langtidsledige og hjemløse.

Se mere om Bybi

Bæredygtighed. Live events med respekt

Bella Arena er den seneste tilføjelse til Bella Center Copenhagen. Arenaen kan rumme alle former for koncerter og events. Det er også en moderne, DGNB Gold-certificeret bygning.

DGNB-Gold-certificeringen, er en af de højeste certificeringer for bæredygtigt byggeri. Bella Arena er bygget og drevet med en 360 graders tilgang til vores Responsible Hospitality-strategi. Blandt
social bæredygtighed, udvalgte leverandører af mad og drikke, samt byggematerialer. Bella Arena er en af Nordeuropas største med plads til 7.000 siddende og 8.600 stående gæster.

Solenergi. Innovation der skinner igennem

Fra slutningen af 2023 vil et solcelleanlæg på størrelse med to fodboldbaner placeret på taget af Bella Center Copenhagen dække en tredjedel af centerets strømforbrug. Anlægget vil være det største af sin slags på Sjælland, og det spiller en vigtig rolle for Bellagroups strategi om at være net zero senest l i 2050.

Anlægget leverer nok strøm til at dække det årlige energiforbrug i 537 hjem. Fra 2024 vil det reducere Bellagroups samlede CO2-udslip med 380 tons om året.

 

Energioptimering. Havnen forbedrer indeklimaet

Når den danske sommer melder sig, holdes værelserne på Copenhagen Marriott Hotel ikke kun kølige af energi-slugende airconditionanlæg. Vand fra Københavns Havn hjælper ligeledes med at holde temperaturen nede. 

Systemet fungerer ved, at der pumpes koldt vand fra havnen ind i to varmeveksler, hvor kulden fra havvandet afkøler nogle store vandrør, som køler værelserne ned. Herefter sendes havvandet tilbage til havnen igen.

Madspildsinitiativer

God mad skal ikke gå til spilde! I hele Bellagroup har vi et stort og konstant øget fokus på at reducere madspild igennem hele processen fra indkøb til planlægning af menuer og donering af overskudsmad, hvor vi bl.a. samarbejder med Stop Spild Lokalt og Det Runde bord.

Vi arbejder aktivt med at reducere madspild i både køkkener og restauranter. Alle madrester vejes og registreres, og det madspild, der måtte være, bliver lagret i madspildstanke hvorfra indholdet senere bliver tømt og omdannet til biogas.

Mad med omtanke

Et omdrejningspunkt for vores forretningsaktiviteter
Indkøb inden for ’Food & Beverage’ er et centralt omdrejningspunkt for vores forretningsaktiviteter. Bæredygtighed, pris og kvalitet er nøgleord i denne sammenhæng, når det er muligt foretrækker vi derfor at engagere os direkte med leverandører ved f.eks. at besøge deres produktionssted og samarbejde med eksperter for at sikre ’best pratice’ i samtlige aspekter af produktionen.

Når det kommer til bæredygtighed i forbindelse med kød- og mejeriprodukter, er dyrevelfærd en væsentlig grundsten. Vi prioriterer derfor at indkøbe kød fra leverandører, der tager hensyn til dyrenes behov og sætter dyrevelfærd højt.

Såfremt at det er muligt støtter vi vores leverandørvalg med følgende retningslinjer for bæredygtigt indkøb:

Lokalt
Indkøb i lokalområdet stimulerer vores lokale økonomi. Det betyder at vores varer er friske og transporten kort, hvilket er med til at reducere vores klimapåvirkning.

Sæsonens varer
Varer, der er i sæson, er både sundere, mere omkostningseffektive og ikke mindst bedre for miljøet. Sæsonprægede varer er ofte også lokale.

Fair Trade
Vi støtter op om fair handelsbetingelser og opfordrer bæredygtig landbrug i udviklingslande gennem vores indkøb. Når vores indsigt i handel- og arbejdsvilkår er begrænset, foretrækker vi derfor at købe Fair Trade-certificerede varer.

Økologisk og biodynamisk
Færre skadelige kemikalier og pesticider i vores mad er ensbetydende med sundere krop og ikke mindst sind. Det betyder også renere grundvand for fremtidige generationer.

Dyrevelfærd
Vi indkøber kød og mejeriprodukter fra lokale landbrug, som er engagerede i dyrevelfærd. Vi mener, at kød af bedste kvalitet kommer fra sunde dyr.

Bæredygtigt fisk og skaldyr
Ved primært at købe MCS- eller ASC-certificeret fisk og skalddyr er vi med til at beskytte vores havmiljø samt overfiskeri i vores have.

 

En bæredygtig leverandørkæde

Bæredygtighed og høj kvalitet fra vores leverandører
Vi arbejder løbende på at øge gennemsigtighed, reducere miljøeffekter, samt på at udnytte hver mulighed til at påvirke vores omgivelser positivt. Vi indgår derfor i et tæt samarbejde med vores leverandører, så vi kan skabe produkter, der lever op til vores forventninger og kvalitetsstandarder. 

Vi tror på dialog med vores leverandørpartnere, men forventer også, at de efterlever vores Supplier Code of Conduct. Et adfærdskodeks baseret på internationale standarder, der omhandler menneske- og arbejdstagerrettigheder, miljøpraksis, antikorruption og andre industristandarder. Det gør vi, fordi at vi som en stor virksomhed, kan bruge vores indflydelse til at skabe ringe i vandet hvad angår bæredygtighed, hvilket kan være med til at påvirke hele værdikæden positivt. 

Blandt vores leverandører finder du:
Svinekød fra Grambogård
Siden 1999 har Grambogård produceret dansk kvalitetskød, og de leverer vores svinekød. Svinekødet er fra grise opdrættet under sunde og miljørigtige forhold, hvor dyrenes trivsel tages alvorligt.

Mælk fra Øllingegaard Mejeri
Vores mælk kommer fra økologiske Øllingegaard Mejeri, som får deres helt friske mælk fra 11 økologiske landbrug på Sjælland. Øllingegaard står selv for afhentning af mælken, produktionen og transporten til kunderne.

Bæredygtigt dyrket højkvalitetskaffe

Et vigtigt element i vores arbejde med Responsible Hospitality er den konstante jagt efter nye bæredygtige kvalitetsprodukter til vores gæster.

Kaffe er et meget centralt produkt i alle vores virksomheder og vigtig for de fleste gæster og kunder. I vores søgen efter en ny og bedre kaffe blev vi for nogle år tilbage introduceret til Orang Utan Coffee og det spændende Orang Utan Coffee Project.

Og kaffen er ikke bare af høj kvalitet. Den produceres i Sumatra under økologvenlige forhold, der sikrer, at regnskoven ikke tager skade. Kaffeproduktionen støtter også den udryddelsestruede orangutang, der har hjemme i regnskovens trækroner. 

Læs hele historien her

Bæredygtig luksus-chokolade i allerbedste kvalitet

Det kunne vise sig at være en rigtig god historie at spise chokolade i allerbedste kvalitet, og selvom prisen i gennemsnit er 2,5 gange prisen på verdensmarkedet, er der mening med galskaben. En positiv sideeffekt er nemlig, at man hjælper mange og gode bæredygtighedsprojekter rundt om på kloden.

Hvad og hvem er Original Beans?
Virksomheden har eksisteret siden 2008 og arbejder for at bevare regnskov og gamle, sjældne kakaosorter gennem produktion af luksuriøs chokolade i samarbejde med lokale og småbønder verden over.

Original Beans arbejder støtter bl.a. bevarelsen af sjældne kakaosorter, beskyttelse af truede dyrearter, forbedring af bøndernes levevilkår, opbygge en af verdens første klimapositive forsyningskæder og innovativ komposterbar emballage. Dyrkning af skov-kakao er et bæredygtigt og grønt alternativ til mere destruktiv landbrugspraksis som f.eks. palmeolie.

Læs mere om Original Beans

Unge i job og sociale partnerskaber

En praktisk vej til uddannelse
Unge i job er et løbende samarbejde mellem Bellagroup og lokale skoler, der har til formål at give unge 9. klasse elever et praktisk indblik i hvad det indebærer at arbejde med værtsskab og gastronomi.

Hotel- og restaurationsbranchen har stort behov for flere medarbejdere med erhvervsfaglig baggrund, dog vælger færre og færre unge en erhvervsuddannelse efter grundskolen, mens hver femte unge slet ikke har en uddannelse 7 år efter afsluttet grundskole.

Jobskole for udsatte grupper
Bellagroup bidrager aktivt til at løse sociale udfordringer i Danmark ved at integrere og inkludere mennesker, som står på kanten af arbejdsmarkedet.

Vores tætte samarbejde med jobcentrene og andre organisationer gør det muligt for os at skabe konkrete resultater og succeshistorier for mennesker, der ellers ville gå ledige. Vi har at gøre med personer, som tilhører udsatte grupper i samfundet og har brug for hjælp til at komme ind- eller tilbage på arbejdsmarkedet. Vi ansætter medarbejdere i praktikforløb, løntilskud, fleksjob, elevstillinger mm.

Blandt tidligere initiativer har bl.a. været insourcing af housekeeping, hvor en række integrationsborgere og kontanthjælpsmodtagere med ikke-vestlig baggrund gennemgik et uddannelsesforløb hos os og en stor del blev ansat med succes. 

Bæredygtighed i hotelbranchen

Hotelbranchen er ikke et felt, der typisk forbindes med bæredygtighed - men det er ikke ensbetydende med at man med målrettet indsats ikke kan gøre en væsentlig forskel for sine omgivelser.

Med et af Danmarks mest bæredygtige hoteller, Crowne Plaza Copenhagen Towers, i spidsen for den grønne dagsorden og med AC Hotel Bella Sky Copenhagen og Copenhagen Marriott Hotel lige i hælene, er der på alle vores hoteller et kontinuerligt fokus på gavnlige og til tider skæve initiativer. 

Med bæredygtighed som et essentielt omdrejningspunkt for vores hoteller håber vi på at kunne inspirere andre aktører i branchen og ikke mindst at bidrage positivt til vores omgivelser og gæstens oplevelse.

AC Hotel Bella Sky Copenhagen, Crowne Plaza Copenhagen Towers & Copenhagen Marriott Hotel er Green Key-certificerede: 
Bella Sky Green Key, Crowne Plaza Green Key & Marriott Green Key